رسانه‌های تلویزیونی و اینترنتی می‌توانند بر کودکان تاثیر گذاشته و آن‌ها را به روش‌های مستقیم و غیر مستقیم در مورد هنجارها و ارزش‌های فرهنگی آموزش دهند. با توجه به محدودیت‌هایی که معمولا از دختران و زنان در رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود، درک دختران از اینکه چه کسی و چه چیزی می‌توانند باشند، محدود شده و سلامت روان آن‌ها می‌تواند مورد تهدید قرار بگیرد. به علاوه، کلیشه‌های رسانه‌ای در مورد ظاهر و جنسیت زنان می‌تواند منجر به تصویر منفی از بدنشان و مشکلاتی از جمله افسردگی شود.

اغلب زنان در دوران نوجوانی نسبت به پسرها احساس اعتماد به نفس و شجاعت کمتری دارند، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد حداقل تا حدودی ناشی از فقدان الگوهای نقش زن قوی در رسانه‌ها است. حال سوال این است که چگونه والدین و دیگران می‌توانند به دختران در شکل گیری عادات رسانه‌ای سالم کمک کنند؟

دختران نباید از استفاده از رسانه‌ها منع شوند. در عوض باید والدین، معلمان، درتلنگرات و افراد دیگر می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا عادت‌های رسانه‌ای سالم ایجاد کنند.

 کلیشه‌های مشکل‌ساز را مطرح کنید.  برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و ویدیو‌های آنلاین را با بچه‌ها تماشا کنید و بعد درباره آنچه دیده‌اید گفتگو کنید. اگر محتوا شامل کلیشه‌های جنسیتی یا سایر پیام‌های رسانه‌‌ای منفی است، حتما آن‌ها را مطرح کرده و به ایرادات آن آشکارا کنید.

کودکان زیر ۱۳ سال را محدود کنید.  به کودکان اجازه ندهید قبل از آمادگی روانی لازم در رسانه‌های اجتماعی ثبت‌نام کنند. حتی اگر محدودیت‌ها را می‌توان به راحتی دور زد. در حال حاضر هیچ فردی زیر ۱۳ سال قرار نیست در بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی حساب ایجاد کند.

 ایجاد محدودیت‌های زمانی با استفاده از اپلیکیشن‌ها، محدودیت‌های استفاده از تلفن همراه را برای محدود کردن مدت زمانی که کودک می‌تواند به رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌ها و وبسایت‌ها دسترسی داشته باشد، تنظیم کنید.

ایجاد منطقه بدون فناوری  به عنوان مثال، قانونی ایجاد کنید که هیچ دستگاه تلفنی همراهی در میز شام وجود ندارد و مطمئن شوید که بزرگسالان هم به آن پایبندند.

درمان را مد نظر داشته باشید.  تغییر در رفتار ممکن است نشان‌‌ دهنده یک مشکل باشد. اگر به نظر می‌رسد که کودک‌تان منزوی شده یا ناراضی به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که از یک روان درمانگر کودک بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!