یکی از چالش‌های پیش روی خیلی از ما این است که چگونه به فرد افسرده کمک کنیم؛ مخصوصا اگر یکی از عزیزان ما باشد. اگر شخصی که دوستش داریم افسردگی داشته باشد ممکن است احساسات دشواری از قبیل درماندگی، ناامیدی، عصبانیت، ترس و… را تجربه کند. همه این احساسات طبیعی هستند. البته در این بین نباید غافل از سلامت روان خودمان باشیم و لازم است مراقبت از خود را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم به دیگری کمک کنیم.

اگر با فردی که گرفتار افسردگی است در رابطه هستید‌ باید بدانید کi افسردگی فقط بخشی از وجود آن فرد است.

فرد با افسردگی در کنار مشکلش، استعدادها و توانایی‌هایی مثل صداقت، شوخ طبعی و اراده دارد. احتمالا موقعیت‌های پیش‌ بینی نشده‌ای در رابطه پیش می‌آید؛

مثلا فرد با افسردگی ممکن است برنامه‌ها را کنسل کند. یا زمان‌های بیشتری را بخوابد. این اتفاقات طبیعی است و نباید فرد با افسردگی را بخاطرش قضاوت کنید.

نصیحت کردن کمکی به آن فرد نمی‌کند. نصیحت کردن در اغلب اوقات باعث اذیت فرد می‌شود؛ به جای آن می‌توانید با فرد همدلی کنید و احساسات او را درک کنید.

گوش کردن فعال به حرف‌هایشان اثر بخش است. داشتن گفتگوی عمیق و گوش دادن فعال به صحبت فرد با افسردگی، می‌تواند به آن‌ها حس خوبی منتقل کند و نشان دهد آن فرد و حرف‌هایش چقدر برای شما اهمیت دارد.

واقعیت این است که رابطه داشتن با یک فرد افسرده می‌تواند روزهای خیلی سختی هم داشته باشد. اما مسئله افسردگی مانع دادن و گرفتن عشق در زندگی نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *